برش پد اسپلیت تی بمنظور ساخت اسپلیت تی

برش اسپلیت تی با تجهیزات زینسر (ZINSER)

در فرایند آماده سازی و تحویل اتصال اسپلیت تی برش قطعات آن از اهمیت بالایی برخوردار است. مواد اولیه و متریال های اسپلیت تی شامل قطعات لوله و یک عدد فلنج متناسب با فشار کار و طراحی خط لوله می باشد. در مراحل آماده سازی اسپلیت تی ما به ترتیب فرایندهای زیر را داریم:

  • تهیه نقشه و طرح اسپلیت تی متناسب با مشخصات فنی خط
  • خرید قطعات و متریال ها
  • آماده سازی تجهیزات، دستگاه ها و ماشین آلات
  • تهیه فلنج متناسب با سایز انشعاب و فشار کاری و طراحی خط، و ضخامت لوله
  • برش لوله از طریق دستگاه هوا برش و بر اساس نقشه آماده و تدوین شده
  • پخ زنی خطوط بریده شده لوله به منظور تسهیل و افزایش کیفیت خطوط جوش
  • جوشکاری نیپل اسپلیت تی روی پد سدل آن
  • جوشکاری فلنج بر روی نیپل
  • سایر اقدامات جانبی نظیر سندبلاست و رنگ آمیزی اتصال اسپلیت تی
  • تحویل به مشتری
برش اسپلیت تی با زینسر
جعبه محصولات هوا برش برند زینسر برای برش قطعات اسپلیت تی

چنان که می بینیم مراحل ساخت اتصال اسپلیت تی فرایندهای متعددی را شامل می شوند که هر یک نیز به نوبه خود زیر فرایندهایی را در بر دارند. در این نوشتار به برش لوله و قطعات آن بر حسب نقشه و کلیشه آماده شده بر اساس نقشه خواهیم پرداخت. برش لوله اسپلیت تی شامل دو نوع برش دورانی خود لوله، و برش خطی لوله خواهد بود. برش را هم می توان از طریق دستگاه beveling machine به انجام رساند و هم تورچ های برش گاز و هوا. بدیهی است که در صورت برش از طریق beveling machine فرایند دقیق تر انجام خواهد شد اما مشروط بر این که جوشکاری تنظیمات و نحوه کار با این دستگاه را بلد باشد.

مراحل برش لوله را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • برش قطری لوله متناسب با سایز پدها یا سدل اسپلیت تی بر حسب نقشه
  • برش طولی لوله به منظور دو تکه کردن لوله. چنان که می دانیم اتصال اسپلیت تی یک اتصال دو تکه است و می بایست دو تکه روی خط لوله به هم فیت شده و جوشکاری شوند.
  • برش دورانی میانه پد بالایی به منظور ایجاد مسیر ورودی خط انشعاب جدید. خروجی این برش یک دایره خواهد بود که نیپل اسپلیت تی روی آن جوشکاری خواهد شد.

چنان که اشاره شد استفاده از دستگاه بولینگ برای جوشکاری مرجح است اما در مواردی که جوشکار و برش کار فرایند دارای تبحر و مهارت بالایی می باشد، می توان از مهارت وی برای برش لوله به دقیق ترین شکل ممکن بهره برد. البته مشروط بر این که بهترین ابزارها، دستگاه ها و تجهیزات در اختیار وی قرار داده شود و به صرف تخصص برش کار بسنده نشود.

از جمله ابزارهای مناسبی که باید برای برش لوله مورد توجه قرار گیرد دستگاه ها و ابزار آلات برش و علی الخصوص تورچ های برش می باشند که حرارت برش را به فلز منتقل کرده و به این ترتیب برش را به انجام می رسانند.

برندهای صاحب نام متعدد و متنوعی در زمینه تولید ابزارهای هوا برش موجود هستند که جهت برش قطعات اسپلیت تی می توان از آن ها استفاده کرد. اما یکی از تولید کنندگان معتبر در این زمینه شرکت آلمانی زینسر (ZINSER) می باشد که انواع ابزارهای جوشکاری و برش آن برای سازندگان اسپلیت تی بسیار مثمر ثمر می باشند. این شرکت مجهز به ابزارهای برش سرد لوله نیز می باشد اما در مورد خاص اسپلیت تی و به منظور برش قطعات اتصال اسپلیت تی می توان از مجموعه کامل ابزارهای هوا برش برند زینسر استفاده کرد. از ویژگی های اصلی ابزارهای برش شرکت آلمانی زینسر (ZINSER) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابزارهای برش دستی اسپلیت تی زینسر
مجموعه ابزارهای برش دستی زینسر (ZINSER) برای سازنده اسپلیت تی
  • دوام بسیار بالا در صورت نگهداری مناسب و تدوین برنامه های تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه
  • دقت بالای دستگاه و تنظیمات راحت و ساده برای اپراتورهای سازنده اسپلیت تی. این مورد به ویژه در خصوص تورچ های هوا برش زینسر بیشتر صدق می کند. تنظیم میزان گاز و اکسیژنی که می بایست از مجموعه خارج گردد و ضمن حرارت، فرایند برش قطعات اسپلیت تی را انجام دهد از اهمیت بالایی برخوردار است. ابزار برش دستی زینسر این قابلیت را به استفاده کننده می دهد.
  • تسهیل در تأمین و تهیه این ابزار در بازار داخلی. با توجه به سیاست های مناسب و به روز تجاری شرکت زینسر، ابزارها و دستگاه های این شرکت به سهولت در اقصی نقاط دنیا قابل تهیه هستند و ما نه تنها در بازار داخلی، بلکه در موارد انجام پروژه های آماده سازی اسپلیت تی و انجام انشعاب گیری روی خطوط لوله و مخان در دیگر کشورها نظیر عراق نیز توانسته ایم ابزارهای زینسر را به راحتی به دست آورده و از آن ها استفاده کنیم.

با توجه به آن چه گفته شد محصولات برند زینسر برای تمامی سازندگان اسپلیت تی و سایر قطعات خطوط لوله، و به طور کلی تمامی فعالان در حوزه برش و جوشکاری فلزات قابل استفاده هستند و می توانند از مزایا و کیفیت این محصولات به نحو احسن بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *